Aterra Bloggen

Upplevelser på land och hav.

Revo R2 testad!

Posted by aterrakayak på 26 maj 2017

Det var ett tag sedan jag skrev här ser jag, mycket händer och nya spännande kajaker kommer in. Nu kom ett gäng Revo surfskis förra veckan och jag har redan hårdkört några av Revo skisen, här en test av R2:

DSCN9999

Nu har jag kört med REVO R2 tre gånger, i branta korta vågor 14 ms, på nästan plattvatten och igår 22 km downwind i 10-12 ms. Det är till en början en annorlunda känsla men det märks mest i surf. Jag trodde den skulle vara lite orolig i sidsjö men gårdagens pass visade att det inte alls var så. Den surfade jäkligt bra i bakvågen och utåtgående små slagvågor. Och i lite brytande sjö från sidan känns det att det är skarpa slag men det är odramatiskt. När man får surf skimmar den ytan och du känner att den får luft under sig, det känns väldigt annorlunda jämfört med ett konventionellt skrov. Svårt att beskriva, när den släpper och planar så känns den snabbare än en vanlig ski. Det blir ett lite annorlunda ljud i den och man kan ”känna” hur lätt den ligger på vattenytan. Hade lite problem igår med att pedalerna inte var rätt inställda så jag hade nästan inget roder, men det var bra träning på att använda rodret mindre och styra mer med kantning. En Vault styr dock bättre på kantning utan roder, kanske för att jag vågar kanta Vaulten mer. Mest fördelar känner jag att man har i skråsurf, halva tiden igår var skråsurfande och trots att jag bara hade 1/3 roderutslag hade jag inga problem att hantera henne oftast. Såklart kunde jag inte svänga ner i vågen(svänga i surf så jag får vågen bakom mig) alltid i och med att jag inte hade full roderverkan och var för feg för att kanta fullt. Jag trodde också att lågvolymsfören skulle dyka mer, men igår fick jag bara vatten över mig en gång på 22 km.

DSCN0031
Konklusion:
I branta korta vågor(2-3s perioder) är hon en dröm, på väg ut kan hon ”poppa” upp lite sent när en aktervåg pressar ner fören. Vaulten poppar upp lite tidigare fyllde dock aldrig sittbrunnen men fick spray i fejset. Hon är lekfull som en surfkajak i surf och här märks det annorlunda skrovet. Nåja en lätt överdrift men lekfullheten lyser om R2:an i stalpigt vatten.

På plattvatten, känns mer eller mindre som en vanlig ski men med annorlunda stabilitet, krävs starkare pojkar/flickor än jag för att driva henne i planläge längre stunder. Robin Tindall säger att det känns om du ligger på i 11-12 kmh.

På gårdagens downwind, lite nervöst att köra med en helt ny ski i de förhållande vi har ute vid vår kära Svinabåda(en fyr). Dock gjorde jag detsamma när nya Vaulten kom och nu hade jag sällskap. Vi körde i alla vågriktningar i princip så det var en jäkligt bra testrunda. REVO har tre olika stl på sittbrunnen och på denna har jag valt den största så att alla får plats, men den är för stor för mig så jag måste foama upp den. Men som sagts ovan det planande skrovets fördelar märks och särskilt i skråsurf. Men med vågen i ryggen känns hon mer eller mindre som en vanlig ski och i länkning känns hon som Vaulten. Dock med den brasklappen att den förmodligen är snabbare när det väl släpper. Kan vara trötthet och dålig tajming (fick slita hårt i början för att inte Laszlo Varga skulle försvinna i horisonten 😉) men det kändes som jag kom in för snabbt i vågen framför och fick stopp fler gånger än vad jag brukar.

http://webshop.aterra.se/surfski/intermediant/

 

#revo #revokayaks #carbonology #aterra #surfski #realsurfskipaddling

 

Kommentera

 
